
Festiwal Folkloru Ludów Północy
Prowadziłem również wielokrotnie
Festiwal Folkloru Ludów Północy (Gdańsk - Hel)
Oto wybrane terminy:
13-15.07.2001
06-18.07.1999
06-12.07.1998
05-10.08.1997
06-11.08.1996
12-13.08 1995
27-30.06.1985
Festiwal Ludów Północy
Impreza, która od 1977 roku odbywa się w Gdańsku. Festiwal ma charakter folklorystyczny i początkowo był przeglądem polskich zespołów folklorystycznych działąjących na terenie Polski północnej. Stopniowo wzbogacał się o występy gości zagranicznych.W 1995 roku XIX edycja festiwalu odbywała się w Gdańsku ( Ratusz Staromiejski) w Stargardzie Gdańskim, Krokowej, na Helu i w Łebie. Od 7 do 13. Sierpnia wystąpiły zespoły z Kociewaia, Kaszub, Pałuk, Kujaw, Warmi i Mazur oraz z Żuław. Zaprezentowali się Finowie z Limianki,Łotysze z Rygi, Holendrzy z Bremy i rosyjskie grupy z Petersburga, Moskwy, Archangielska, Jakucji i Nowosybirska.
Od 1996 , kiedy to po raz pierwszy na deskach festiwalowych pojawił się Jarosław Śmietana z zespołem grając z Koleczkowianami ( zespołem folklorystycznym z Kaszub) festiwal zaczął ciążyć ku nowocześniejszej sztuce. W 1997 ( 6-11 sierpnia, Gdańsk, Hel, Sopot, Gdynia, Reda, Wejherowo, Łeba, Stargard Szczeciński, Jastarnia, Tczew) ponownie Śmietana z jazzmanami i z Koleczkowianami ale też i Voo Voo z Kozakami i Buriatami ( występ, który wzbudził prawdziwą sensację) oraz folk rockowa fromacja Yat - kha z Republiki Autonomicznej Tuwa a na co dzień grającej w Finlandii. Jak donosi "Dziennik Bałtycki" z 7.8.97 "Brzmienie instrumentów tradycyjnych - szamańskich bębnów, morinkhuru i trzystrunowego banja przeplatało się z dźwiękami gitary elektrycznej. Lider Albert Kuvezin okazał się wirtuozem w gardłowym spiewie w tuwińskim języku nazywanym khoomei".
Na koncercie otwierającym festiwal zaprezentowały się... Trebunie Tutki z programem Janosik w Sherwood .Zaprezentowano też na koncercie dodatkowym Śpiewnik Kaszubski atarzyny Gaertner ( 10.sierpnia pokaz premierowy i dnia następnego powtórzenie). Udział w tym przedstawieniu wzięli: Paweł Kukiz, Glenn Meyer, Zayazd, Katarzyna Klich, Jakub Badach, Patrycja Geola, Sylwia Włodarczyk, Joanna Nit, Michał Nit, zespół regionalny Bazuny z Żukowa. Na Festiwalu pojawili się reprezentanci :
Kaszub ( Koleczkowianie z Koleczkowa, Bazuny z Żukowa, Modraki z Parchowa, Chojnice z Chojnic- laureat III Festiwalu Kaszubskiego w Słupsku),
Kujaw ( Echo Kujaw z Włocławka, Kujawy ze Sławska Wielkiego spod Kruszwicy, Kujawioki z Osięcin, Kapela spod Kowala - jedno z nielicznych miast Kujaw, gdzie w 16 wieku pędzono gorzałkę),
Warmi i Mazur ( Ostródzianie z Ostródy i Jedwabno z Jedwabna),
Litwini z Suwalszczyzny, Powiśla (Powiśle z Kwidzynia, Marezianki z Marezy, Wesoła Gromadka z Tychnowy i Janowiacy z Janowa), Estonii ( Kaokirias z Polvy),
Łotwy ( Dżitale z Baldone prezentujący łotewskie pieśni przy dźwiękach instrumentu kokle),
Litwy ( Insula z Telsiai),
Danii ( zespół Ramso Folkendansefforening prezentujący 18 i 19 wieczne duńskie pieśni i tańce ludowe),
Tuwy ( Ertinelig Tywa z Kyzył), Kozaków Syberyjskich (Piesnachorka z Barnauł),
Mordwy, Republiki KomiParma zespół grający na ludowych instrumentach- brungan, czipsany, poljany, sigudok, ljetczan, wuż; Tułys i zespół Ruś Peczorskaja prezentujący pieśni z 18 wieku),
Karelii ( Karelska Gornica z Kostomukszy),
Buriacji ( Orongo z Ułąn Ude),
Czukotki ( czukocko - eskimoski zespół Ergyron z Anadyru)
i Rosjanie ( Bratczina).
W 1998 roku ponownie pojawił się Jarosław Smietana z kwartetem i z Koleczkowianami na molu w Brzeźnie ale komentarz tytana jazzowej gitary mówi sam za siebie " w przyszłym roku trzeba wymyślić coś nowego". Z eksperymentów ponownie spotkanie Voo Voo z Kozakami i Buriatami ale już inne zespoły pojawiły się na festiwalu i trzeba było zaczynac od nowa. Voo Voo podjął wyzwanie z marszu ( pierwszego i drugiego dnia festiwalu) improwizując i ogrywając folklorystów. Jak zwykle oba koncerty wypadły znakomicie i skupiły spore grono przypadkowej publiczności, która zwabiona muzyką pozostała już do końca koncertu nie dając zejść artystom ze sceny. Pojawił się w tej edycji techno - folkowy tercet białoruski Krivi, który łączył automatyczną perkusję i klawisze z brzmieniem dud, fujarek i liry korbowej. W ten sposób aranżował tradycyjne białoruskie trzygłosowe pieśni. Efekt znakomity.
Wśród gwiazd prym wiódł duet Tańca Masek "Nuuk" z Grenlandii, prezentujący prastare tańce z zabarwieniu erotycznym i tańce dziecięce. Z ciekawszych wykonawców prezentujących swe recitale w Kościele Św. Jana na gdańskiej starówce i na molo w Brzeźnie od 5 do 11 lipca wymieńmy Echo czasów z Buriacji, Lysewa Wojt z Uchty ( Republika Komi, Toiwe z Karelii, Sajsary z Jakucji, Kapelę Dudziarzy z Leszna, Maticę z Kaliningradu, Toiwe z Pietrozawodzka, Slawatnicę z Archangielska, Kenaketoi z Kamczatki, Kiełu z Mordowii, Rikawę z Łotwy i Ałtan Bułag z Buriacji. Zakończył się ów przegląd występem nowej polskiej formacji z Gdańska "Newgrange" oraz wspólnym występem Urszuli Dudziak, tria Andrzeja Jagodzińskiego i Henryka Miskiewicza z zespołami festiwalowymi - to połączenie okazało się zgubne i nie można było oprzeć się wrażeniu że folkloryści i jazzmani przeszkadzali sobie nawzajem.
Festiwal jest jedynym w swoim rodzaju "poligonem" dla artystów jazzowych czy uprawiających "muzyke otwartą" jak Voo Voo gdzie mogą sobie w nieskrępowanej atmosferze poeksperymentować z muzyką egzotyczną. Impreza niskobudżetowa, robiona przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku ( Dyr. Festiwalu Irena Olender) bez pomocy CIOFFu ma szansę być jednym z niewielu ciekawych festiwali folklorystycznych odnajdujących formułę do prezentacji tej sztuki w przyszłości.
Źródło:
http://wojtek.ossowski.w.interia.pl/text_f.htm
Ostatnia zmiana:
kjaskulka @ sgsp edu pl
01/08/2005

